به گزارش سینماپرس، آئین اختتامیه سیوششمین جشنواره فیلم فجر همزمان با آخرین روز نمایش مردمی جشنواره در مرکز همایشهای برج میلاد با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از کلامالله مجید آغاز شد. در این مراسم که با اجرای رضا رشیدپور در حال برگزاری است، هنرمندان سینمای ایران به همراه مسؤلان سینمایی و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور حضور دارند.
نماهنگ جشنواره سی و ششم با اجرای موسیقی زنده همراه شد.
رضا رشیدپور روی سن آمد و سخنان خود را با خوشامدگویی به حضار و هنرمندان آغاز کرد و از حضار خواست تا به افتخار پرچم ایران و سینمای ایران و هنرمندان آن دست شایسته ای به مدت یک دقیقه ایستاده بزنند. وی گفت:در شبی ماندگار زیر سقف آسمان تهران دور هم جمع شدیم تا نشستن سیمرغ بر شانه های برگزیدگان جشنواره را شاهد باشیم. اختتامیه این دوره از جشنواره همزمان با بعثت انقلاب ایران و ورود به چهل سالگی انقلاب است که خجسته باد.
در ابتدای مراسم ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر روی سن آمد و گفت: صحبت من شاید ربطی به جشنواره نداشته باشد. شهریور ۵۹ را به یاد داریم دشمن به خاک کشور حمله کرد. هشت سال جنگ طول کشید تا دشمن را از سرزمین بیرون کنیم. در تهران موشک باران داشتیم و سختی های فراوانی کشیدیم و دشمن را از مرزها بیرون کردیم. در سالهای اخیر هم دولت خودساخته داعش را ایجاد کردند تا ایران را دچار مشکلات عدیده کنند و وحدت و یکپارچگی را از ما بگیرند. در خارج از مرزها مدافعان از میهن دفاع کردند و شهدایی در این راه دادیم. به احترام خانوادههای شهدا یک دقیقه ایستاده این عزیزان را تشویق کنید.
عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی سن مرکز همایش ها حاضر شدند و خوشامد گویی به حضار و هنرمندان گفتند و خیرمقدم به دکتر جهانگیری ابراز کردند و گفتند: سپاسگزارم از رئیس جمهور ایران که به مناسبت این جشن بزرگ پیامی را تدوین و بنده را مامور به قرائت آن کردند.
پیام رئیس جمهور به شرح ذیل است:
امروز، اهل نظر دیگر فرهنگ را فقط زیربنا یا صرفاً روبنای توسعه جوامع نمیدانند. امروز، «فرهنگ» هم زیربنا و هم روبنا است. ما در جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ را به عنوانِ مهمترین مقصد و غایتِ برنامههای توسعه میشناسیم.
ظهور همزمان سه پدیده: اینترنت، تلفنهای همراه هوشمند، شبکه های اجتماعی که جمع آنها سودای غلبه بر نظام رسانه ای و قلب و روح و فکر تمامی ساکنان کره خاکی را دارند، دست اندرکاران سینمای ما را بر آن میدارد تا به مثابه محتوای فکری و هنری، این ابزار و امکانات را به کمال به خدمت بگیرند و سینمای مقتدرِ ما در این عرصه، ابتکار عمل را در دست خود داشته باشد! عرصه ای که جامعه در آن آگاهی خودش را جستوجو میکند. سینما امکان نقد و گفتوگو دربارة مسائل و موضوعات مهّم را برای گروه های متنوع جامعه فراهم میکند و این آغاز هر نوع بهبودی در زندگی و حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ماست.
مردم در عمقِ داستانهای سینمایی به دنبال زندگی، هویت، رؤیاها، رنجها، شادیها و امیدهای خود میگردند. شاید این وجهِ سینما، از علل مهّم جذّابیّت های مردمی اش باشد. سینما میتواند چنین بستری را برای جستجوی جمعی – با هدفِ کمک به یافتنِ پاسخهای مردمِ ما فراهم کند. سینمایِ ما هرگاه که به ایفای چنین نقش و مسئولیتی نزدیک شده، توانسته است به جای تقلید، بر نوآوریهای خودش تکیه زَنَد و آوازهاش را در جهان منتشر کند.
سینما یکی از کارآمدترین ابزار فرهنگی و هنری است که بشر امروز برای معرفی و انتقال پیامها و مواریث و دستآوردهای تمدنیِ خود کشف کرده است. امّا تمدنی میتواند امید به ماندگاری، باروری و بازتولید ارزشهایش داشته باشد که فرآیند انتقالِ توأم با ارتقاء خود را مدیریت کند، آن را حیاتی بداند، نسبت به نقاط قوت و ضعف خود از منظری استراتژیک، احاطه یابد و آنی از تزریق «امید» به جامعه غافل نشود.
سینمای ما باید حوزه فرهنگی و تمدّنیِ خود را مجدداً بشناسد و در عین اینکه همواره «فرهنگ دینی و ملی» و «مسائل ایران» مهمترین محور و موضوعش است، به دنبال کسب سهمی هر چه فزونتر از میدان فرهنگ و هنر دیگر سرزمین ها و نیز اقتصادِ جهانیِ صنعت تصویر باشد! برای نیلِ به این منظور، باید امکانات، قابلیت ها و ظرفیت های ملّی و بین المللی خود را هر روز ارتقاء بخشیم. در این زمینه، توسعة نیروی انسانی، توسعة سازمانی، توسعة منابع سرمایه، توسعة فناوری، فراهمسازی زیرساختهای حقوقی و تجهیزاتی، فعّالشدن در صحنة دیپلماسی فرهنگی جهان، بِرندسازی، بازارسازی و توسعه خلاق بازار و سرانجام طراحی و تدوین استراتژیهای عرضه محصولات از مهمترین برنامه های سینمای ایران ما خواهد بود. سینمایی که دیگر با مجموعه ای از سالن های نمایش تعریف نمیشود، بلکه وبسایت ها، شبکه های اجتماعی و بسیاری از تصویرافزارها که امکان پخش تصویر متحرک را دارا هستند، به نوعی در حیطة صنعت تصویر و سینما واقع میشوند. سینمای ما باید با جذب انبوه جوانان با استعداد، خوشقریحه و اندیشمند از گسترة ایران زمین، ریشه در خاک و سَر بر آسمان سایَد.
اشتغال زایی عظیم سینما، توانمندی آن در ایجاد نشاط و امید در جامعه و آموزنده بودن از ویژگی های این سینما است. سینمای ما با بیان علمی و هنری مشکلات جامعه و نقد سیاست ها، رویکردها و عملکرد دولت و مؤسسات تأثیرگذار جامعه، میتواند عامل پیشرفت، توسعه و رفع موانع پیشروی جامعه باشد.
امام(ره) فرمودند: در جمهوری اسلامی همه باید با انتقادها و طرح اِشکالها، راه را برای سعادت جامعه باز کنند (صحیفة نور، جلد ۱۴، صفحه ۲۴).
سینما با بیان و طرح مسائل و نظریات جدید میتواند جامعه را برای مواجهة با آنها آماده سازد. با رفتن به فضاهای طبیعی و تاریخی سرزمینمان و نیز بازتاب و معرفی هزاران رسم و واقعه آیینی، دینی و ملّی به کمک پیشرفت صنعت گردشگری بشتابد و با نگاه دانشبنیان باعث پیشرفت فناوری و توسعة استارت آپها شود.
این سینما قادر است آرامش روانی به جامعه ببخشد، به حفظ ثبات اجتماعی و التیام گُسستها مرهم باشد، بانشاط و نشاط آفرین باشد، قانون و اخلاق را که مؤلّفه های تنظیم کننده روابط اجتماعی هستند، تحکیم بخشد، احساس امنیّت، استقلال و اقتدار ملی را تقویت کند، اما خود نیز باید از امنیّت و آرامش خاطر درونی برخوردار باشد و جهان را عرصه پرواز خود بداند. من سینما را بخش مهمّی از راه حل های مسائل و مشکلات امروز و فردای ایران و جوانان عزیزمان میدانم و نه مشکل!
حسن روحانی
رئیس جمهور
پس از قرائت پیام رئیس جمهورتوسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیپ تصویری از روزهای برپایی برگزاری جشنواره فیلم فجر پخش شد.
رشیدپور دربخش دیگر مراسم تاکید کرد: آقای رئیس جمهور با هنرمندان حرف های زیادی داشتند بهتر است ایشان زودتر با این عزیزان ملاقات کنند.
حیدریان: فیلمهای اجتماعی از سیاه نمایی فاصله گرفتهاند/ برپایی جشنواره مستقل فیلم اولیها
محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی کشور با بیتی صحبتهایش را آغاز کرد و متنی را قرائت کرد:
«تبریک و سلام بر مردمی که امروز در جشن آغاز چهلمین فجر انقلاب اسلامی پرچم این نعمت چهل ساله را در نسیم نجواگر سرود جاودانه این مرز پر گهر و این سرای امید در گستره ایران زمین به اهتزار در آورند و با درود بی کران به روح معمار خردمند انقلاب اسلامی و تبریک به مقام معظم رهبری در آستانه چهل سالگی این انقلاب شکوهمند.
سلام و خیر مقدم به هنرمندان و سینماگران ارجمند، به مسئولین و خدمتگزاران مردم، به معاون اول رئیس جمهور، به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، به نمایندگان و اعضای محترم مجلس شورای اسلامی، و نیز شورای شهر، به همه اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی و خبرنگاران گرامی که با همراهی ایشان، فراگیری و شکوه این دوره، بیش از پیش محقق و متجلی شد.
سلام و سپاس نثار همکاران تلاشگرم در سازمان امور سینمایی کشور و دبیرخانه جشنواره ملی فیلم فجر.
سلام بر همه شما که آمدهاید تا با هم ورق زرین دیگری را بر کارنامه سینمای پر افتخار سرزمینمان بیافزاییم.
به رغم رشد سیصد درصدی اقبال شما به دیدن فیلمها، هنوز تا کسب سهمی درخور از اوقات شما راهی دراز در پیش داریم. اما مردم ما در همه جای ایران باید به سینما بروند و این بر عهده ما و همراهی و پشتیبانی سایر مسئولین در دولت و مجلس است که هر چه زودتر امکان تحقق عدالت فرهنگی را در این عرصه فراهم سازند.
طبق آمار سی کشور در جهان صاحب صنعت تولید فیلم هستند و کشور ما در این میان جایگاهی مطلوب دارد. اما ما باید سهم خود را از جغرافیای فرهنگی و طبعاً از اقتصاد دهها میلیارد دلاری صنعت تصویر بیش از پیش مطالبه کنیم. باید برای تحقق آینده مطلوب به کمک سینما در عرصههای مختلف، خلق فرصت کنیم. این خلق فرصتها، ایجاد جریانات اجتماعی میکند که به طور طبیعی آسیب پذیری و غافلگیری ما را در عرصههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی به حداقل میرساند.
لازمه این کار پایداری تصمیمهای کلان و ثبات در سیاستهاست که به یاری خدا و مسارکت صاحبان هنر و اندیشه برنامه جامع سینما تهیه شده و من بعد چارچوب تصمیمات اجرایی را تعیین و تنظیم میکند.
آثار عرضه شده در سیو ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، حکایت از آن دارد که این سینما حرکت خود را به سوی حرفهای تر شدن، به خوبی استمرار بخشیده است و این پیام را به مخاطبین خود می ده که سینمای ما زنده است، چون جامعه ما زنده است و سینمایی بهروز را طلب میکند.
حضور فیلمهای خوش ساخت با مضامین اجتماعی، کمدی، دفاع مقدس و مقاومت، در قالبهای داستانی، انیمیشن و مستند- مجموعه متنوعی را به جامعه عرضه داشت که امید به آینده درخشان این سینما را بیش از پیش نمایان میسازد. فیلمهای اجتماعی این دوره، ضمن نگاه نقادانه به مسائل و معضلات جاری، هم از سیاهنمایی های مرسوم فاصله گرفتهاند و هم با بیان سینمایی حرفهایتر و هنرمندانهتر امیدآفرینی کردهاند.
کسی از دیدن فیلمهای کمدی خجالتزده نمیشود. فیلمهای کمدی این دوره را خوش ساخت و محترمانه-در عین پرداختن به موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مییابیم. فیلمهای «دفاع مقدس» نگاه و تاریخچه بدیعی را به مردم- خاصه جوانانی که آن روزها و آن واقعه خطیر را ندیدهاند- با هنرمندانهترین بیان و فنیترین وجوه، عرضه کردهاند. در موضوع دشوار «انیمیشن» نیز توانستهایم تا بخش عظیمی از عقب ماندگی تاسفبار خود از جهان انیمیشن را جبران و راه ده-پانزده سالهای را جهشوار با موفقیت طی کنیم و به مرزهای استاندارد جهانی بسیار نزدیک شویم. در موضوع فیلمهای سینمایی موصوف به «مقاومت» نیز مضمون تازهای را تجربه میکنیم که باید شاهد آثار آن، هم در افق پیش روی سینمای کشورمان و هم در سطح سینمای جهان باشیم.
اما جوانان و فیلم اولیهای این دوره، هم حرفهای وارد صحنه شدهاند و توقع جامعه سینمایی و مخاطبین را از خود، ارتقاء بخشیدهاند. سینمای آینده ایران سینمایی است متکی به نیروی جوان و ذهن خلاق آنان. به یاری پروردگار، برآنیم تا از سال آینده جشنواره مستقل فیلمهای اول را نیز برپا کنیم.
از منظر برنامهریزی و سیاستگذاری، نکته بسیار مهم در این باره این است که رشد سینمای ما در تمامی ابعاد آن صورت گرفته است و منحصر به یک بخش از این صنعت و هنر بزرگ نبوده. اینها پیش درآمد است، امیدوار کننده است، اما کافی نیست.
این سینمایی قدرتمند بیش از پیش با احساس مسئولیت اجتماعی وارد عرصهها و شئون اجرایی کشور خواهند شد. تلاش خواهد کرد تا با پرهیز از تنشها، مانع فرسایش فرهنگی و اجتماعی جامعه شود و در صدد خواهد بود تا از طریق بازخوانی مجدد نقش نهادهای اصلی تولید کننده ارزش در جامعه، مرجعیت «فرهنگی» را احیاء کند و ظرفیتهای خود را برای گفتوگوی درون تمدنی و نیز با جامعه جهانی ارتقاء بخشد.
طبعاً چنین سینمایی با نگاه به آینده و نقد عالمانه-منصفانه و در چارچوب منافع مل میرود تا «کابوسهای» آفریده شده برای جوانان را به «امید» و «امیدواری» تبدیل کند. کابوس زدگی، دشمن خلاقیت، نشاط، کار و تلاش، ایده و ابتکار و هر گونه انگیزه بهبود است. درست برعکس «امید» و «امیدواری».
اگر ما «امید» در جامعه نیافرینیم، مرتباً آن را بازتولید نکنیم و براساس آن، آینده خود را ترسیم و معنا ننماییم، یقیین بدانید روز بیگانگان برای جامعه ما، آینده مطلوبشان را تعریف، القاء و ترسیم خواهند کرد. تمامی دستاندکاران صنعت تصویر کشور آمادهاند و پرتوان به پیش خواهند رفت و از سرزنشهای خارهای مغیلان، غم به قلبشان راه نمیدهند و این فرموده رهبری معظم انقلاب را ره توشه خود ساختهاند که: «سینما کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست شما سینماگران است.» والسلام»
در بخش دیگر مراسم رضا رشیدپور به جمشید مشایخی اشاره کرد و گفت: از استاد مشایخی تشکر می کنم که به سینمای ایران پیام دادید. سینمای ایران برای شما آرزوی سلامتی دارد.
در ادامه کلیپی از فیلم های جشنواره سی و ششم فیلم فجر روی پرده رفت و نماهنگی داوران این دوره جشنواره را معرفی کرد
رسول صدرعاملی روی سن آمد تا سیمرغ فیلم کوتاه جشنواره را اهداء کند. بهترین فیلم کوتاه برای فیلم «حیوان» به بهمن و بهرام ارک اهداء شد.
ارک گفت: به بچه های فیلمهای کوتاه، مدرسه ملی توجه کنید اتفاقات خوبی خواهد افتاد.
نامزدهای بهترین جلوههای ویژه بصری:
- بمب، یک عاشقانه/ محمد لطفعلی
- به وقت شام/ سیدهادی اسلامی
- تنگه ابوقریب/ حسن ایزدی، جواد مطوری، محمد برادران، محسن خیرآبادی
- چهارراه استانبول/ فرید ناظر فصیحی
- سرو زیر آب/ محمد خاکزاد
- ماهورا و لاتاری/ سینا قویدل
بهرام بدخشانی برای اهداء سیمرغ بلورین این بخش روی سن آمد.
سیمرغ بلورین بهترین جلوه های بصری به فرید ناظرفصیحی(چهارراه استانبول) اهداء شد.
ناظرفصیحی گفت: تشکر می کنم از داوران از آقای مصطفی کیایی تشکر می کنم امروز تولد ایشان است. هیجان زده هستم. فکر می کنم این جایزه کار ما را سختتر می کند.
نامزدهای بهترین جلوههای ویژه میدانی:
بمب، یک عاشقانه / عباس شوقی
به وقت شام / محسن روزبهانی
تنگه ابوقریب / محسن روزبهانی
سرو زیر آب / محسن روزبهانی
ماهورا / حمید رسولیان
حسن خجسته برای اهداء سیمرغهای این بخش به روی سن آمد. سیمرغ بلورین جلوه های ویژه میدانی به محسن روزبهانی (تنگه ابوقریب) اهداء شد. فرزند روزبهانی سیمرغ را دریافت کرد و گفت: به نیابت از ایشان آمدم و از قول ایشان از تک تک بچه ها تشکر می کنم. ما در این فیلم هیچ کمبودی نداشتیم و به استانداردهای جهانی نزدیک بودیم.
نامزدهای بهترین چهرهپردازی:
تنگه ابوقریب/ سعید ملکان
چهارراه استانبول/ عباس عباسی
دارکوب/ فاطمه و زهرا کمالی
شعله ور/ مهرداد میرکیانی
کامیون/ بابک اسکندری
در حالی که هنوز رشیدپور این بخش را اعلام نکرده بود کانال تلگرامی جشنواره جایزه این بخش را اعلام کرد!
سعید ملکان پس از دریافت جایزه گفت: تشکر می کنم که بازیگران فیلم «تنگه ابوقریب» این گریمهای سنگین را تحمل کردند. این جایزه را تقدیم می کنم به مجریان گریم آقای کلاهدوز، علمداری و خداپرست. تشکر می کنم از هیات داوران جشنواره فیلم فجر.
نامزدهای بهترین طراحی صحنه:
بمب، یک عاشقانه / محسن شاه ابراهیمی
تنگه ابوقریب/ محمدرضا شجاعی
دارکوب/ آیدین ظریف
سرو زیر آب/ عباس بولوندی
سوءتفاهم/ کیوان مقدم
فرشته طائرپور برای اهداء سیمرغ این بخش به روی سن آمد. سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به عباس بلوندی (سرو زیر آب) اهداء شد.
عباس بلوندی گفت: تشکر می کنم از هیات داوران، من این سیمرغ را به همه بچههای سروزیر آب و همکارانم در انجمن طراحان صحنه تقدیم می کنم.
نامزدهای بهترین طراحی لباس:
بمب، یک عاشقانه/ سارا خالدی زاده
خجالت نکش/ رعنا امینی
سوءتفاهم/ سارا سمیعی
شعله ور/ سوسن نوروزی
مغزهای کوچک زنگ زده/ مارال جیرانی
کمال تبریزی برای اهداء سیمرغ بلورین این بخش به روی سن آمد. سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به سارا خالدی زاده (بمب یک عاشقانه) تعلق گرفت.
خالدی زاده گفت: تشکر از هیات داوران و توجه شان. از گروه خوب فیلم بمب یک عاشقانه تشکر می کنم. تشکر از آقای شاه ابراهیمی عزیز و همکارانم در پروژه از جمله آقای معادی و کلاری.
نامزدهای بهترین صداگذاری:
امپراطور جهنم
به وقت شام/ علیرضا علویان
تنگه ابوقریب/ امیرحسین قاسمی
شعله ور/ بابک شکیبا
مغزهای کوچک زنگ زده/ علیرضا علویان
محمدرضا فروتن برای اهداء جایزه بهترین صداگذاری روی صحنه آمد. سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به علیرضا علویان (به وقت شام و مغزهای کوچک زنگ زده) اهداء شد.
علیرضا علویان گفت: از ابراهیم حاتمی کیا عزیز و هومن سیدی تشکر می کنم. از بهروز شعیبی، مصطفی کیایی عزیز، سهیل بیرقی که فیلم هایشان را به من سپردند. از آقایان خزاعی و سعدی تشکر می کنم. گروه خوبم در استودیو سپاسگزارم. بچه های سخت کوش تهرانی از جمله علیرضا ممنونم. از هیات داوران سپاسگزارم با این که سال گذشته برای تشکرم کلی حرف شنیدم. از پژمان لشکری پور هم تشکر می کنم.
نامزدهای بهترین صدابرداری:
- بمب، یک عاشقانه/ ایرج شهزادی
- به وقت شام
- تنگه ابوقریب/ رشید دانشمند
- سوءتفاهم / مهران ملکوتی
- مغزهای کوچک زنگ زده/ مهران ملکوتی
سیمرغ بلورین بهترین صدابردار به رشید دانشمند (تنگه ابوقریب) اهداء شد.
دانشمند گفت: سلام از یدالله نجفی یاد می کنم که دوسالی است که بین ما نیست. بهرام توکلی و سعید ملکان به من اعتماد کردند. از امیرحسین قاسمی متشکرم و همچنین مادرم.
نامزدهای بهترین موسیقی متن:
به وقت شام/ کارن همایونفر
بمب، یک عاشقانه/ النی کایندرو
تنگه ابوقریب/ حامد ثابت
دارکوب/ بهزاد عبدی
شعله ور/ سهراب پورناظری
عرق سرد/ کارن همایونفر
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به کارن همایونفر (به وقت شام) اهداء شد.
همایونفر گفت: خوشحالم. از هیات داوران تشکر می کنم. از آقای حاتمی کیا تشکر می کنم. هر بار با ایشان کار می کنم می فهمم سینماگر و آهنگسازم. جایزه بیشتر متعلق به حاتمی کیا است و برای کسانی که جانشان را می دهند که به راحتی جشن با شکوه برگزار کنیم.
نامزدهای بهترین تدوین:
به وقت شام/ مهرداد خوشبخت
دارکوب/ فرزاد هوتن
عرق سرد/ بهرام دهقانی و محمد نجاریان
کامیون/ مصطفی خرقه پوش
مغزهای کوچک زنگ زده/ مهدی سعدی
سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی و محمد نجاریان (عرق سرد) اهداء شد.
بهرام دهقانی گفت: قرار است چون بزرگترم صحبت کنم. من باید تشکر کنم از مجموعه همکاران در فیلم «عرق سرد» به خصوص سهیل بیرقی عزیز با سختی زیاد فیلم را به جشنواره رساند. امیدوارم کمتر اذیت بشود و فیلمش را نمایش دهد. قدردانی می کنم از باران کوثری عزیزم که سی و چند سال پیش تولدش را سر فیلمبرداری جشن گرفتیم اگر ایشان نبود این فیلم به این خوبی نمی شد.
نامزدهای بهترین فیلمبرداری:
بمب، یک عاشقانه/ محمود کلاری
تنگه ابوقریب/ حمید خضوعی ابیانه
سرو زیر آب/ علیرضا زرین دست
عرق سرد/ فرشاد محمدی
مغزهای کوچک زنگ زده/ پیمان شادمانفر
علیرضا زرین دست گفت: از هیات داوران تشکر می کنم. تشکر ویژه از حامد حسینی تهیه کننده و محمدعلی باشه آهنگر که فیلم را ساختند و مرا دعوت برای فیلمبرداری کردند.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه به فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی اهداء شد.
هومن سیدی گفت: سلام عرض می کنم خدمت حضار محترم. اصلا نمی دانستم این جایزه وجود دارد سپاسگزارم. بارها شنیدید که می گویند جایزه ام را از مردم گرفتم. از شما سپاسگزارم.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به فیلم «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی اهداء شد.
رضا مقصودی گفت: هومن جان من هم غافلگیر شدم نمی دانستم این جایزه وجود دارد. نکته ای که باید بگویم از احمد مهرانفر به خاطر زحمتی که کشید تشکر کنم. برای این نقش بسیار زحمت کشید.
ابراهیم داروغه زاده روی صحنه آمد و از داوران برای تمام روزهای پر کار جشنواره تشکر کرد.
رشیدپور از خانواده شهید معز غلامی را روی صحنه دعوت کرد و اهالی برج میلاد برای ادای احترام به خانواده بزرگوار شهدا ایستادند و حاتمی کیا پدر شهید را در آغوش گرفت. خانواده شهید غلامی، مرتضی شعبانی تهیه کننده به همراه دبیر جشنواره لوح تقدیر به بانوی خبرنگار مستند «زنانی با گوشوارههای باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند اهداء شد. لوح تقدیر به نورالحلی خبرنگاری که صدای مظلوم مردم از ظلم داعش بود، اهداء شد.
در بخش دیگر مراسم سالار عقیلی به همراه گروه نوازنده اجرای موسیقی زنده در آئین اختتامیه جشنواره فیلم فجر داشت.
عقیلی پس از اجرای قطعه ایران گفت: این قطعه توسط زرین تنظیم شده و شعر این قطعه زیبا توسط زنده یاد افشین یداللهی سروده شده بود.
عقیلی گفت: همانطور که می دانید در آستانه نوروز ۹۶ یکی از هنرمندان خوب کشورمان در عرصه شعر و ترانه افشین یداللهی را از دست دادیم و قطعه ای که تقدیم می کنم «خون و غزل» است که جزء آخرین کارهای ما بود. هر وقت این کار را اجرا می کنم تعجب می کنم؛ گویا ایشان میدانسته که در آستانه نوروز و بهار از دنیا می رود. زیرا در بیتی از غزل می فرماید: زمستان اگر هرچه سرد و سیاه به باران تیر تو تن میدهم/ به رویای خورشید و شوق بهار سرم را به باد وطن میدهم.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به سحر دولتشاهی برای فیلم های عرق سرد و چهار راه استانبول اهدا شد.
سحر دولتشاهی گفت: ممنونم از هیات داوران، از مصطفی کیایی سپاسگزارم که برای بار سوم به من اعتماد کردند. آقای بیرقی هر ۵ بازیگر اصلی فیلم کاندید شدند عجب کارگردانی. امیدوارم این جشنواره فجر جشن واقعی اهالی سینما باشد پر از همدلی و دلخوری ها کمتر شود.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به جمشید هاشم پور برای فیلم دارکوب اهدا شد.
دختر هاشم پور برای دریافت سیمرغ پدر به صحنه آمد و گفت: ممنون از هیات داوران و همه دوستان.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به سارا بهرامی برای فیلم دارکوب اهدا شد.
سارا بهرامی گفت: این سیمرغ خیلی برایم ارزشمند است. متشکرم از هیات داوران که مرا تشویق کردید. از بهروز شعیبی که این نقش را به من دادید. از تک تک دوستانم در فیلم دارکوب تشکر می کنم که هر کدام نبودند من اینجا نبودم. همه دوستانی که من را تشویق کردند و حمایت کردند. آزیتا ایرایی و حسین تراب نژاد که شاه نقش برای من نوشتند. امین حیایی که خیلی پارتنر خوبی بودند. آقای حیایی شما درست می گویید هر کسی نردبان خودش را دارد. سیمرغ بلورینم را با عشق و افتخار به خانواده عزیزم تقدیم می کنم.
دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد به امین حیایی برای فیلم «شعلهور» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به امیر جدیدی برای «تنگه ابوقریب» و «عرق سرد» اهدا شد.
امیر جدیدی گفت: سلام و عرض ادب. از صمیم قلبم خوشحالم تشکر می کنم از اساتیدم، هیات داوران و مردم عزیز که به من لطف دارند. دست همه را می بوسم. از عوامل فیلم هایم تشکر می کنم دست تک تکشان می بوسم، سهیل بیرقی، آقای توکلی، آقای ملکان تشکر می کنم. امیدوارم بتوانم این راه را به خوبی ادامه بدهم.
نامزدهای بهترین فیلمنامه:
بمب، یک عاشقانه/ پیمان معادی
سرو زیر آب/ محمدعلی باشه آهنگر
شعله ور/ حمید نعمت الله
کامیون/ کامبوزیا پرتوی
مغزهای کوچک زنگ زده/ هومن سیدی
در این بخش دو سیمرغ اهداء می شود. سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به کامبوزیا پرتوی (کامیون) اهداء شد.
کامبوزیا پرتوی گفت: امشب داورها خانه ما شام بیایند. داوران بازی خوب آقای آقاخانی را خوب ندیدند و دعوتم را پس می گیرم. از آقای آقاخانی خواهش می کنم روی صحنه بیایند با اجازه داوران جشنواره فیلم فجر.
آقاخانی روی صحنه آمد و کامبوزیا پرتوی سیمرغ بلورینش را به سعید آقاخانی اهداء کرد.
پرتوی گفت: این فیلمنامه سومین جایزه خود را کسب کرد و با دست و دل باز این سیمرغ را به آقای آقاخانی دادم.
آقاخانی گفت: این قدر بازیگران خوب بازی کردند که داوریها سخت بود، تشکر می کنم از آقای پرتوی که لطف کردند و سیمرغ به من دادند.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به هومن سیدی (مغزهای کوچک زنگ زده) اهداء شد.
هومن سیدی گفت: بسیار سپاسگزارم. کم کم فکر می کردم جشنواره را اشتباه آمدم. نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی فوق العاده اید. سعید سعدی درجه یک هستید، از هیات داوران سپاسگزارم.
جایزه ویژه هیات داوران به فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» و پیمان معادی رسید.
پیمان معادی گفت: سلام می کنم خدمت مردم. خسته نباشید به هیات داوران بسیار جایزه ارزشمندی است برای من. از احسان رسول اف تهیه کننده فیلم تشکر می کنم.
عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی برای جایزه بهترین کارگردانی به روی صحنه آمدند.
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم به وقت شام اهدا شد.
حاتمی کیا گفت: من فیلمساز این نظام هستم. سی سال است روی این سن می آیم و از بچه های اوج و سربازان گمنام تشکر می کنم. افتخار می کنم فیلمی درباره مدافعان حرم ساختم و افتخار می کنم از حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم.
وی افزود: امثال رشیدپور واژه هایی می سازند که به آن انتقاد دارم. از صدا و سیما و شبکه های سه و دو به خدا شکایت می کنم. از تلویزیون شکایت دارم که فیلم های من را ۳۰ بار پخش می کند اما وقتی می خواهند کسانی را دعوت کنند تا این فیلم ها حرف بزنند ژست اپوزسیون میگیرند. حاج قاسم با این فیلم گریه می کند و اوف دارد به کسی که این فیلم را کمدی خواند.
دومین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به بهرام توکلی برای تنگه ابوقریب اهداشد. بهرام توکلی نیز بعد از دریافت سیمرغش گفت: متشکرم از هیات داوران و از سعید ملکان و تشکر ویژه دارم از گروه کارگردانی چون بدون یک گروه کارگردانی درجه یک، کار به ثمر نمی رسد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم به سعید ملکان برای تهیهکنندگی فیلم تنگه ابوقریب اهدا شد.
سعید ملکان گفت: از هیئت داوران تشکر می کنم. این جایزه متعلق به گروه «تنگه ابوقریب» است. لحظه ای را در جشنواره تجربه کردم که برای من باارزش ترین لحظه بود و تماشاچیان برای گردان عمار دست می زدند. این برای من بسیار ارزشمند بود.
سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به فیلم «سرو زیر آب» به تهیه کنندگی سید حامد حسینی اهدا شد. حامد حسینی گفت: محمدعلی باشه آهنگر برای این کار بسیار زحمت کشید و هرچه در این فیلم بدست آمد از نفس گرم شهدا بود.
منوچهر شاهسواری برای اعلام سیمرغ بلورین آرای تماشاگران گفت: من یقین دارم روزهای خوب سینمای ایران آغاز می شود. همه افرادی که پیگیر آرای مردمی بودند فاصله فیلم ششم تا فیلم اول ۳۸ صدم درصد است. فیلم های مستند در میانه جدول قرار دارند. و باعث رونق سینمای ایران در سال آینده است که بگویم بیش از ۷۰ درصد تماشاگران آرای خوب به فیلمها دادند.
وی ادامه داد: همدلی ما، هم پیمانی های ما با هیچ تیری از بیرون شکافته نخواهد شد. سینمای ایران یک پارچه است و یک پارچه باقی می ماند و هیچ کس اجازه ندارد آن تقسیم بندی کند.
سیمرغ بلورین بهترین آرای تماشاگران به فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» اهداء شد.
برای این جایزه هومن سیدی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی، سعید سعدی روی صحنه آمدند.
ارسال نظر